fbpx

Social media – co to właściwie jest? Dlaczego trąbi się o tym, na okrągło? (…)

Social media to nic innego jak media społecznościowe. Ich główne założenie, odnosi się do ogólno pojętego korzystania z internetowych i mobilnych technologii, pozwalających na interaktywny dialog oraz interakcje.

W praktyce oznacza to, że dzięki rozwiniętej technologii, każdy użytkownik przeróżnych aplikacji i mediów społecznościowych, może przy ich udziale prowadzić rozwinięte dialogi czy dyskusje, poszukiwać produktów, wystawiać im opinię, znajdować firmy, które go interesują.

Prywatnie social media dotyczą nas, jeśli korzystamy z popularnych platform społecznościowych takich jak np. Facebook czy Instagram, jak również Twitter, Pinterest, YT, blogi i inne. Pozwalają nam one, zarówno na komunikację z innymi użytkownikami, jak i wyszukiwanie najróżniejszych produktów, dodatkowo oferując miliony reklam.

 

Obecnie, 4,388 mld ludzi posiada internet, czyli 57% światowej populacji. W Europie liczby te kształtują się na poziomie 724,7 mln, a w samej Polsce z internetu korzysta ponad 25 milionów Polaków.

Z Social Media korzysta 47% użytkowników internetu w naszym kraju (liczba wciąż rośnie) i to właśnie tutaj najczęściej poszukują nowych usług, poznają nowe firmy, marki kosmetyków i szukają ofert zabiegów.

 

Dominującym liderem wśród mediów społecznościowych jest dalej Facebook, zaraz po nim Messenger, a następnie rosnący wciąż w siłę Instagram.

Przewagę użytkowników SM w Polsce w 2019 roku stanowią kobiety.

Często w swojej pracy spotkałam się z pytaniami, czy SM  faktycznie działają? Czy będąc stylistką rzęs, jest w ogóle szansa zaistnieć w branży, wspomagając się reklamą na portalach społecznościowych? (…)

Patrząc na statystyki, zastanów się, jak dużą grupę potencjalnych odbiorców Twoich usług i produktów tracisz, nie rozwijając się w dziedzinie SM, nie zakładając kont, czy nie reklamując swojej firmy tymi kanałami.  

Zaczynając od początku, skupmy się na tym, jakie podstawowe możliwości dają nam popularne portale społecznościowe. A zatem jest to na pewno:

– możliwość komunikacji z klientem i przekazanie mu informacji

– możliwość pokazania swoich prac szerszemu gronu odbiorców

– możliwość dotarcia z reklamą nowych produktów i usług

– możliwość pozyskania nowych klientów

– możliwość organizacji dni otwartych czy pokazów

– możliwość zdobywania nowych partnerów biznesowych

– możliwość zdobywania nowej wiedzy i jej wymiany

– możliwość obniżenia kosztów reklamy typu ulotki, banery

– możliwość zbudowania solidnej i rozpoznawalnej lokalnie marki  Itd.

W jaki sposób wykorzystać te możliwości?

Po pierwsze skup się na tym jaki jest Twój cel i co chcesz przekazać swoim klientom.

W związku z tym, że jesteśmy codziennie zasypywani milionami reklam, chcąc faktycznie dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, musisz się wyróżnić z tłumu.

W innym wypadku, reklama taka zostanie po prostu przewinięta w dół i nie zauważona, bo będziesz jedną z tysięcy użytkowników, dodających to samo.

Twórz posty, które trafią w grupę docelową i faktycznie zainteresują klienta.

Zauważyłaś, że połowa salonów kosmetycznych oferujących stylizację paznokci i rzęs, wrzuca niemalże identyczne zdjęcia? To samo ułożenie dłoni, pod rękami podkładka, z logo firmy lakierów, na których pracujemy lub pochłaniacza, albo zbliżenie na prawe oko, zdjęcie od góry i gotowe. Czy to wystarczy? Nie!

Ok, jesteś aktywna, dodajesz posty ale nie odróżniają się one swoim przekazem, od 100 innych postów dodanych w Twojej lokalizacji, przez inne salony.

W takiej sytuacji musimy użyć naszej kreatywności i wyróżnić się z tłumu. Robiąc zdjęcia, dodaj jakiś akcent od siebie. (…)

Dodatkowo pisz posty zawierające ważne informacje.

(…) Ludzie uwielbiają czytać wartościowe posty, z których mogą się czegoś nauczyć. Ważne jest, w jaki sposób przedstawisz to światu.

Obalaj mity! Rzęs przedłużanych nie wolno moczyć, czy rzęsy jedwabne mają w sobie jedwab? Bzdura!

Edukuj klientki, będą Ci za to wdzięczne i podczas rozmów z koleżankami będą wspominać Twój salon „a słyszałaś o tym że …”

Stosuj infografiki. (…)

 

Zmuszaj klientów do interakcji. Pisz posty, które wymuszą reakcję na ludziach, stosuj zagrywki psychologiczne (ale! z umiarem): „ja dziś zrobiłam sobie 3d, a Ty jaką metodę lubisz najbardziej?”, „wiosna to czas zmian, kupuję nowy podkład, polecacie coś?”, „czytanie książek idzie w zapomnienie, ja dziś kupiłam 2 nowe książki, a Ty ile książek przeczytałaś w ostatnim roku?”, „chcesz więcej informacji na temat alergii? Kliknij lajk lub serduszko”. Nazywamy to budowaniem ruchu organicznego. 

(…) Nie używaj słowa „dodatkowo”. Słowo to sugeruje nam, że coś jest zbędne.

Buduj świadomość, edukuj, pokaż klientowi dlaczego warto skorzystać akurat z Twoich usług, a nie salonu obok.

(…) Nie powielaj postów i identyfikacji marki konkurencji.

Masz się wyróżnić na rynku, a nie tworzyć coś na podstawie kopiuj/wklej.

 

Buduj swoją autentyczność. Dodawaj prawdziwe zdjęcia z zabiegów, zdjęcia z klientami, czy zdjęcia pracowników podczas pracy. Niech Pani Zosie wie, gdzie idzie, kto wykona jej rzęsy i że jest to specjalista w swojej dziedzinie.

(…)

Na naszą autentyczność ogromny wpływ mają również, dodawane relacje na żywo tzw. lajfy. Mogą to być relacje z pracy lub z życia osobistego. Wszystko zależy od tego, w jakim stopniu, jesteś w stanie się otworzyć na klientów.

(…)

Dodam jeszcze do całego zestawienia, regularność. Regularność w tworzeniu postów, w tworzeniu stories, w dodawaniu informacji.

Wdrażając nawyk regularności, masz stały kontakt z klientami (…)

Niech będzie o Tobie głośno, ale w pozytywnym sensie. Klient, z którym zbudujesz relacje, który będzie wyedukowany, który po prostu będzie czuł się dobrze w Twoim towarzystwie lub Twoich pracowników i który nie będzie zasypany milionem ofert, a pozwolisz mu wybrać produkt/usługę idealną właśnie dla niego, wróci. Mało tego! On Cię oznaczy albo poleci kolejnym 10 osobom!  

Trochę info w pigułce dla początkujących
Facebook:

– używanie w wpisach emotikonek przyciąga uwagę oglądających

– ludzie nie czytają całości postów. Często wyróżnienie poszczególnych liter, użycie wielkiej litery potrafi skupić czyjąś uwagę na dłużej

– w Messengerze możemy tworzyć boty. Są to automatyczne odpowiedzi, czy całe oferty, które zostają automatycznie wysłane do klienta

– Facebook pozwala nam na zmianę szablonów, możesz dostosować dany szablon pod swoje usługi

– urządzając konkurs na fb, nie wolno Ci urządzać losowania jeśli chcesz by wszystko było legalnie. W innym wypadku podlegasz ustawie gier hazardowych. Pamiętaj, nieznajomość prawa szkodzi.

– tekst na obrazie używanym do reklamy zmniejszy Ci zasięgi

Instagram:

– dodając post, nie dodasz aktywnego linku. Oznacza to, że osoba przeglądająca nie jest w stanie kliknąć w link mimo że widzi jego adres. Linki dodajemy w BIO

– na komputerze nie dodasz zdjęcia bezpośrednio. Insta przeznaczony jest głownie na urządzenia mobilne, dlatego dodawanie zdjęcia musisz wykonywać z widoku telefonu (przy użyciu kombinacji klawiszy, możemy na komputerze przejść w widok telefonu) lub dojść do tego „na około”

– maksymalnie możesz dodać 30 # (hasztagów), ale przyjęło się że maks jaki się dodaje to 27-28 i mniej, teorii na temat tego ile faktycznie powinno ich być jest mnóstwo. Jedni twierdzą że idealną liczbą jest 11, inni że 16-17 a jeszcze inni że 30

– używając # z polskimi znakami i nazwami dłużej utrzymujesz widoczność. Najszybciej znikają najbardziej popularne #

(…)

 

CDN

W kolejnych postach postaram rozwinąć poszczególne zagadnienia, która sprawiają Wam największe problemy.

 

Fragmenty z książki „Biblia Stylistki Rzęs”

Zostaw komentarz